جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

نگاهی به مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف







برای حفاظت از محیط زیست ، بهتر است تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید.

کاستاریکا اولین کشوری در جهان است که استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف را ممنوع اعلام کرده است.

ظروف تمیز مناسب برای غذاهای گرم نیست.

- در ترکیب ظروف گیاهی از نشاسته ، ذرت ، سلولز و سلولهای گیاهی استفاده می شود.

در سال 1997 ، گفتن "نه" به پلاستیک یک روند مهم و بارز برای دستیابی به این هدف ، کاهش مصرف پلاستیک ، به ویژه ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است.

- ایران یکی از 10 کشور برتر است که ظروف پلاستیکی یکبار مصرف مصرف می کند.

- حداکثر زمان تجزیه ظروف گیاهی یکبار مصرف در طبیعت 6 ماه است.

استفاده از ظروف پلاستیکی و حتی سبزیجات حاوی غذاهای گرم می تواند در طولانی مدت باعث سرطان شود.

تحقیقات خبری رادیو و تلویزیون: طبق آخرین آمار در سال 2016 ، میزان تولید پلاستیک 335 میلیون تن تخمین زده شده است ، در حالی که تنها 10٪ از پلاستیک های تولید شده بازیافت می شوند. از این رو ، بازیافت پلاستیک و کارد و چنگال یکبار مصرف به یک تجارت جهانی تبدیل شده است. در کشور ما صنعت پلاستیک دومین صنعت در کشور است که بازیافت آن نیاز به سرمایه نسبتاً کمی دارد. در همین راستا ، نوآوری ها و پیشرفت های بی شماری در زمینه بازیافت پلاستیک و ظروف یکبار مصرف باعث کاهش میزان دفن زباله ها شده است. مشاغل بیشتر در ارتباط با بسته بندی های سازگار با محیط زیست ، مانند تولید کارد و چنگال یکبار مصرف گیاهی است. این ظروف ، که قابل استفاده مجدد هستند ، به راحتی در طبیعت دور می شوند. تحقیقات خبری برای بررسی بیشتر این موضوع ، مصاحبه ای با دکتر عبداللهی؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی.

تحقیقات خبری: ظروف پلی استایرن چیست؟



دکتر عبداللهی؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی: پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی معطر مونومر استایرن (ماده پتروشیمی) است که برای تهیه فنجان ، بشقاب ، کاسه ، ظروف مواد غذایی در فضای باز و غیره استفاده می شود. معروف به وزن سبک ، 95٪ هوا است. در واقع ، در گذشته های نه چندان دور ، لیوان های پلی استایرن بهترین راه برای نوشیدن مایعات گرم بودند. از پلی استایرن 30 سال پیش به عنوان یک عایق ارزان و عالی برای نگهداری قهوه داغ استفاده می شد. با این حال ، این ماده بعدا در ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار گرفت که بدترین نوع مصرف این ماده است.

 غذاهای گیاهی یکبار مصرف چیست؟



دکتر عبداللهی: ظروف گیاهی یکبار مصرف از نشاسته و ذرت ساخته شده و مانند ظروف بامبو سازگار با محیط زیست هستند. در شرایط مناسب (دما ، رطوبت و وجود میکروبها) ، محصولات در طبیعت تا 6 ماه از نظر طبیعی تجزیه می شوند. این محصولات به یک هوموس غیر سمی تبدیل شده اند که می تواند به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.



به بازیافت ظروف یکبار مصرف و زباله در سایر کشورها نگاهی بیندازید

کشورهای صنعتی معمولا بیشترین میزان تولید زباله را دارند زیرا تولید و مصرف کالاها در این کشورها زیاد است.
تحقیقات خبری: کارد و چنگال یکبار مصرف چه تأثیری بر سلامت افراد دارد؟

دکتر عبداللهی: کارد و چنگال یکبار مصرف بر حسب نوع و کیفیت آنها روی سلامتی افراد تأثیر می گذارد. بعضی از ظروف شفاف و مناسب برای غذای گرم نیستند زیرا ترکیباتی به نام ترکیبات مونومر را آزاد می کنند که وارد غذا ، چای و آبجو می شوند و در نهایت سرطان زا هستند. بعضی از ظروف یکبار مصرف شفاف نیستند و ما می گوییم ما از کف ساخته شده و از نظر رنگی سفید هستند و در مقابل گرما مقاوم تر هستند و می توانند درجه حرارت را تا 70-80 درجه تحمل کنند ، اما اگر گرما از این حد فراتر رود ، تبدیل به سرطان زا می شوند. بنابراین لازم به ذکر است که مضرات ظروف یکبار مصرف بسته به نوع ظروف و دمای مواد غذایی و مایعات متفاوت خواهد بود.

کارد و چنگال یکبار مصرف چه تأثیری در محیط زیست دارد؟



دکتر عبداللهی: از آنجا که ظروف یکبار مصرف قابل تخریب نیست و اگر مدت زمان طولانی در فضا باقی بماند ، هنوز تجزیه طولانی مدت طول می کشد (200-300 یا حتی 500 سال) آنها می توانند مشکلات محیطی ایجاد کنند. سرانجام ، هنگامی که تجزیه می شوند ، پس از سالها ، ترکیبات مونومر و مضر آنها وارد خاک می شوند و از طریق خاک وارد مواد غذایی می شوند ، به محصولات آسیب می رسانند و برای محیط زیست خطری محسوب می شوند زیرا قابل تجزیه نیستند. بنابراین ، مصرف ظروف یکبار مصرف باید به حداقل برسد تا در محیط جمع نشود و آلودگی ایجاد نشود.






خطرات استفاده مداوم از ظروف یکبار مصرف چیست؟


دکتر عبداللهی: بستگی به نوع کارد و چنگال یکبار مصرف بستگی دارد. بهتر است تا حد امکان استفاده از وسایل یکبار مصرف را محدود کنید ، اما در صورت استفاده از وسایل یکبار مصرف در مهمانی ها یا هنگام مسافرت ، بهتر است از انواع گیاهی و استاندارد با مجوز بهداشتی و مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید. برای حفاظت از محیط زیست ، بهتر است تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید. ظروف گیاهی معمولاً استاندارد و سالم تر هستند و در ترکیبات آنها از نشاسته ، ذرت ، سلولز و سلولهای گیاهی استفاده می شود. اینها سالم تر هستند و باعث ایجاد مشکلات سلامتی نمی شوند.

اخرین حرف



برای کاهش مصرف پلاستیک در ایران ، می توانیم دو کار اساسی انجام دهیم:

1. در قوانین ما باید به صاحبان مشاغل ، صنایع و افرادی که داوطلبانه سعی در استفاده از پلاستیک در سبد مصرفی خود دارند ، انگیزه دهیم.

2- حمایت دولت از سرمایه گذاری در پلاستیک های تجدید پذیر یا استفاده از ظروف گیاهی یکبار مصرف که در کمتر از دو هفته در محیط کاملاً تجزیه می شوند و به هیچ وجه از کاهش بارندگی ها به خاک و مسمومیت غذایی دام ها کم نمی کنند. شورای عالی حفاظت از محیط زیست ، به عنوان بدنه وزرای تجارت و صنعت ، معدن و تجارت ، باید در بالاترین سطح تصمیماتی اتخاذ کند ، اما بخشی از این مربوط به تصمیم گیری است و بخشی مربوط به فرهنگ و آموزش عمومی است. . و مردم باید درگیر شوند. حمایت از تولید و استفاده از ظروف گیاهی ، عدم استفاده از پلاستیک یکبار مصرف و تمایل مردم به استفاده از کیسه های پارچه ای از جمله اقداماتی است که می تواند در جهت کاهش مصرف پلاستیک انجام شود.

به نظر می رسد جمع آوری زباله و بازیافت زباله یک ضرورت است و همه دنیا این کار را انجام می دهند. یعنی ظروف یکبار مصرف بازیافت می شوند و تبدیل به دستگاه ها و محصولاتی دیگر می شوند که کاربرد بیشتری دارند اما مطمئناً نباید از آن برای مواد غذایی استفاده شود ، یعنی نباید در چرخه مواد غذایی بیاید ، بلکه در چرخه تولید از سایر محصولات می توان استفاده کرد. .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.