پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

رژیم غذایی در تمام مراحل زندگی از اهمیت بالایی برخوردار


رژیم غذایی در تمام مراحل زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است ، اما در دوران بارداری بسیار مهم است که باید به آن توجه کامل کنید. داشتن یک رژیم متعادل و متنوع اطمینان حاصل خواهد کرد که تمام مواد مغذی شما و کودک شما در دوران بارداری وارد بدن شما شوند. حتی شریک زندگی شما باید توجه جدی به این موضوع داشته باشد. در این دوره علاوه بر دانستن غذاهای مفید و لازم برای بدن ، باید بدانید از چه غذاهایی اجتناب کنید. در این مقاله می خواهیم با جزئیات بیشتر در مورد رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری با شما صحبت کنیم.

در دوران بارداری از چه رژیمهایی باید پیروی کنیم؟


در این مدت سعی کنید از خوردن غذاهایی که قند و نمک زیادی دارند ، خودداری کنید و اگر به آنها بسیار علاقه دارید ، روزانه یکی از آنها را به مقدار بسیار کمی مصرف کنید. در اینجا برخی از غذاهایی که باید در دوران بارداری بخورید:

میوه ها و سبزیجات


شما باید حداقل 5 بار در روز مقدار مناسب میوه و سبزیجات میل کنید. هر وعده باید حداقل به اندازه یک مشت دست شما باشد و اگر بیشتر غذا بخورید به خودتان کمک می کنید و رشد شما رشد می کند. سبزیجات و میوه هایی را انتخاب کنید که رنگ های مختلفی دارند. میوه ها و سبزیجات نارنجی ، قرمز ، سبز ، زرد ، سفید و بنفش با مواد مغذی؛ ویتامین ها و مواد معدنی متفاوت هستند و شما به آن نیاز دارید. بنابراین برای هر روز یک رنگین کمان انتخاب کنید.

حتی اگر میوه های تازه موجود نباشد ، از میوه های یخ زده یا خشک استفاده کنید زیرا آنها همچنین می توانند ویتامین ها و مواد معدنی سالم مورد نیاز بدن شما را تأمین کنند. آنها همچنین منابع خوبی از فیبر هستند و از یبوست در بارداری جلوگیری می کنند ، که این نیز بسیار متداول است. بنابراین خوردن میوه های زیادی را فراموش نکنید !!!

غذاهای پروتئینی


گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، لوبیا و عدس ، آجیل ، انواع غلات ، توفو و سایر گزینه های گوشت پروتئین ها و مواد مغذی مهمی مانند آهن و روی را مهیا می کنند. پروتئین برای رشد استخوان ها ، ماهیچه ها ، اندام ها و بافت های جدید در جنین و افزایش انرژی بدن مادر حائز اهمیت است و از عوارضی مانند زایمان زودرس جلوگیری می کند.

تخم مرغ منبع عالی مواد مغذی است و به دست می آید ارزان و آسان است. البته بهتر است در این مدت از تخم مرغ های عسل استفاده نکنید و از طبخ کامل آن ها اطمینان حاصل کنید.

ماهی های روغنی مانند ساردین ، ​​ماهی خال مخالی ، ماهی قزل آلا و ماهی تازه از نظر اسیدهای چرب امگا 3 و جیوه کم هستند و این می تواند برای رشد مغزی کودک مفید باشد. اما نباید بیش از دو وعده ماهی روغنی و در کل 370 گرم در هفته مصرف کنید.

به طور کلی ، بهتر است در طول بارداری یک قسمت پروتئینی با هر یک از وعده های غذایی اصلی خود داشته باشید.

نان ، برنج ، سیب زمینی ، ماکارونی و سایر غذاهای نشاسته ای

این گروه از غذاهای کربوهیدرات همچنین شامل غذاهایی مانند غلات و ریشه نشاسته هستند. غذاهای کربوهیدرات و نشاسته دارای انرژی بالایی هستند و باید همراه با میوه ، سبزیجات و پروتئین یکی از اصلی ترین وعده های غذایی باشد.

بهتر است از کربوهیدرات های غلات سبوس دار مانند نان و برنج غلات سبوس دار استفاده کنید زیرا آنها فیبر و مواد مغذی بیشتری نسبت به نوع تصفیه شده دارند و همچنین از اضافه وزن جلوگیری می کنند. علاوه بر این ، اگر اجازه دهید پوست تمیز شده سیب زمینی هنگام پختن آن پخته شود و همراه آن بخورید ، ارزش غذایی بیشتری خواهد داشت و خوردن آن برای شما راحت تر خواهد بود.

شیر و لبنیات


محصولات اصلی لبنیات شامل شیر ، پنیر و ماست است. غذاهای لبنی منبع خوبی از کلسیم است که به همراه ویتامین D برای استخوان ها و دندان های قوی هم برای مادر و هم برای جنین مهم است. بهتر است محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید و از پاستوریزه بودن آنها قبل از مصرف هر نوع لبنی مطمئن شوید. شما در طول بارداری به 6 تا 8 فنجان یا لیوان مایعات در روز نیاز دارید و شیر می تواند گزینه مناسبی برای برخی وعده های غذایی باشد و همچنین بدن را آرام می کند.

برای 5 وعده غذایی در روز از رژیم غذایی نمونه بگیرید:

در اینجا مثالی از تغذیه مناسب در دوران بارداری آورده شده است:

برای صبحانه میوه بخورید. به عنوان مثال ، یک موز را برش بزنید یا انواع توت ها را فقط با ماست یا صبحانه میل کنید.

انواع سبزیجات را طبخ کنید ، از آنها در وعده غذایی خوشمزه استفاده کنید یا آنها را به تنهایی با سس گوجه فرنگی میل کنید.

حتماً همراه ناهار یا شام خود سالاد میل کنید.

برای میان وعده ، یک تکه میوه تازه ، یک مشت میوه خشک یا مقداری سبزیجات خام را با مقداری ماست میل کنید.

اگر سبزیجات را دوست ندارم چه کاری می توانم انجام دهم؟


برخی از سبزیجات خام مانند هویج و فلفل یا سبزیجات شیرین تر مانند کلم را امتحان کنید. همچنین می توانید مقداری سبزیجات خرد شده یا مخلوط را به سس ها یا خورش های تهیه شده با گوجه فرنگی تازه اضافه کنید تا بیش از حد متوجه نشوید و زحمت کشید. همچنین بهتر است سبزیجات مختلفی را امتحان کنید و به آنها علاقه مند شوید!

نیازی به استفاده از میوه و سبزیجات گران قیمت نیست!


هر فصل میوه و سبزیجات خاص خود را دارد که به دلیل وفور در آنها معمولاً ارزان تر از میوه های نادر است. این میوه های ساده و ارزان می توانند به سلامت شما و کودک شما در دوران بارداری کمک زیادی کنند و شما باید آنها را روزانه مصرف کنید.

امیدواریم بارداری سالم و با نشاط و شادکامی را تجربه کرده و با مصرف غذاهای خوشمزه و مناسب به سلامت هرچه بیشتر کودک و نوزاد خود کمک کنید.

رژیم غذایی پر انرژی برای افراد کم وزن

در این جا مثالی از یک رژیم غذایی وجود دارد که انرژی کافی برای کمک به افزایش وزن را در اختیار شما قرار می دهد:

غذاهایی که باید به صورت روزانه مصرف شوند:

  • شیر خامه ای کامل: 750 تا 1000 میلی لیتر (3 تا 4 پیمانه)
  • گوشت، ماهی، تخم مرغ و سایر غذاهای پروتئینی: 3 تا 5 وعده (90 تا 150 گرم)
  • نان و غلات: 8 تا 12 وعده (به عنوان مثال حداکثر 6 پیمانه نشاسته در روز)
  • میوه و سبزیجات: 3 تا 5 وعده
  • چربی و روغن: 90 گرم (6 قاشق غذا خوری)
  • دسرهای سالم: 1 تا 2 وعده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.